New-Label | Schrijf op en geen boeken-boete-meer!
21588
post-template-default,single,single-post,postid-21588,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Schrijf op en geen boeken-boete-meer!

Laatst heb ik een docent geholpen haar werkplek te organiseren.
Als snel kwamen we vele boeken tegen.
Een bekend euvel van docenten.
“Waar laat ik al mijn lesboeken? En wat doe ik met die van vorig jaar?”
Omdat ook collega’s hier tegenaan liepen, hebben we geopperd om alle boeken op 1 plek te verzamelen. Een soort van mini-bibliotheek. Zo waren er van sommige boeken wel erg veel (terwijl docent A het boek nodig had in semester 1 en docent B het boek nodig had in semester 2, delen mag!), of verouderde / verschillende versies en kwamen we een boek tegen die wél van de schoolbibliotheek was.
Ze vertelde me dat ze altijd te laat was met boeken inleveren en dat de boete op de boek wel heel hoog moest zijn, dat ze niet meer naar de schoolbibliotheek durfde te gaan.
De oplossing is simpel: zet in je agenda wanneer de uiterlijke inleverdatum is (of nog beter: een paar dagen van te voren, voor als er iets tussen komt). Heb je geen agenda? Zet het dan als reminder in je digitale agenda (zorg voor een goede pop-up eventueel met geluid).
Zo kun je nooit meer boeken te laat inleveren.
Scheelt geld, tijd en frustratie!
Met veel dingen geldt het advies: schrijf op!
Dan kun je het uit je hoofd zetten.
Dit geeft weer meer ruimte en rust voor belangrijke en leuke dingen.
Maar bepaal 1 plek waar jij het op schrijft.
Niet op losse blaadjes, dus!
Thuis kun je ook 1 plek kiezen voor het hele gezin.
Zo schreef mijn moeder alles op de kalender die in de keuken hing.
Handig! Zo wist ik precies wanneer mijn moeder later thuis kwam van haar werk (Feest! Alleen thuis! 😉 ), en wist mijn moeder wanneer ik een belangrijk proefwerk had :s. Maar het werkte wel.
Succes
Lonneke Boons
New-Label
Geen reactie's

Post a Comment