New-Label | Grip op je werk – verander wat je kunt veranderen
21576
post-template-default,single,single-post,postid-21576,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Grip op je werk – verander wat je kunt veranderen

Vandaag zag ik een bericht op nu.nl over een onderzoek onder 2000 mensen met een volledige baan: ‘Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat ze veel last van stress hebben en daardoor moeite hebben om de balans te vinden tussen werk en gezin.’

Heel veel mensen ervaren dus stress, met name op het werk. Dit is niet zo gek, want de informatie die dagelijks op je afkomt is enorm én is enorm toegenomen. Deadlines halen, aan alle eisen voldoen, super collega zijn, op tijd komen. De druk die wordt opgelegd is flink.

Maar ook zelf leggen we ons een heleboel druk op. We willen carrière maken, opleidingen volgen, blijven ontwikkelen, kinderen hebben en er voor ze zijn, sporten, sociaal actief, maatschappelijk verantwoord bezig zijn, op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes. En dit alles perfect doen.

Wat kunnen we zelf doen om minder stress te ervaren?
Soms voelt het wel eens of je geen controle meer over je eigen leven hebt, alsof je geleefd wordt. Tijd om weer grip te krijgen. Maar hoe?

Mijn advies is om eens goed te kijken naar je huidige situatie op 3 niveaus: micro, meso en macro niveau.

Microniveau is het niveau waarin je zelf dingen kunt doen en veranderen, zonder er anderen bij nodig te hebben (jezelf veranderen, opleiding volgen, loslaten, op tijd op je werk komen, keuzes maken etc.). Meso niveau is het niveau waarin je wat kunt doen binnen jouw directe team, gezin, etc. Macro niveau is wat je kunt doen binnen je organisatie of daarbuiten zelfs nog. 

Denk in mogelijkheden. Als jouw leidinggevende van bepaalde problemen of kwesties op de werkvloer nooit heeft gehoord of het zelf niet ziet, mag jij hem/haar daar best op wijzen. 
Een paar tips:
– Kies bij feedback geven altijd voor een een-op-een situatie (indien mogelijk), dus in een persoonlijk gesprek. Neem er de tijd voor.
– Kies je woorden voorzichtig, val diegene niet persoonlijk aan (“Omdat jij persoon A niet corrigeert, gebeurt er dit en dat”). Maar probeer vanuit jezelf te praten (“Ik vind het vervelend dat persoon A dit gedrag vertoont, ik heb er last van. Zijn er meer mensen die er last van hebben? En wat kan ik doen om hiermee om te gaan? Kun jij in deze kwestie iets betekenen?”).
– Peil of de feedback goed is aangekomen en niet verkeerd wordt geïnterpreteerd. (Geen ruis of interpretatie fouten)

Maar kijk dus ook naar jouw aandeel. Wat kun jij anders doen? Beter doen? Beter loslaten? Beter overdragen? Keuzes maken is wat rust en ruimte geeft. Wat ga ik anders doen? Hoe ga ik het anders doen? Moet IK wel iets anders doen?
Dingen veranderen vraagt om discipline, motivatie, moed en vooral volhouden. Toch zijn er dingen die je niet kunt veranderen. Dan is het vooral een kwestie van er mee leren omgaan. Dat is soms al lastig genoeg. Maya Angelou zei: “If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.”
Kijk naar die dingen waar je wel grip op heb, die je wel kunt en wilt veranderen. Doe dingen die energie geven. Laat los waar je geen grip op het hebt, zoals bijv. het weer.


Het probleem ligt niet altijd bij een ander, maar ook niet altijd binnen jezelf.

Succes!



Geen reactie's

Post a Comment