New-Label | Even geen workaholic zijn? 10 tips om de workaholic in jou los te laten.
21575
post-template-default,single,single-post,postid-21575,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Even geen workaholic zijn? 10 tips om de workaholic in jou los te laten.

Ben jij een workaholic? Iemand die hard werkt, betrokken is op het werk, werk mee naar huis neemt en altijd klaar staat voor het werk.
Waaruit blijkt dat? Overwerken, het werk moeilijk los kunnen laten, in je vrije tijd jouw werk email nog checken, etc.
Je kunt hier ook een test doen: http://www.antisleurboek.nl/de-workaholic-test/.

Wat komt er uit jouw test? Oranje of rood? Ai, tijd om nu in te grijpen! Maar hoe?

Hieronder 10 tips om de workaholic in jou los te laten:

1. Stop met het checken van jouw werk e-mail na je werk.
Ja, stop ermee! Er gebeuren echt geen rampen als je jouw email niet checkt. Iedereen weet toch dat je dan niet werkt/vrij bent/vakantie hebt? Morgen weer een dag, of maandag. E-mail is bedoeld om informatie over te brengen, zonder direct de ander te bereiken. Ik bedoel, als ze je echt nodig hebben, dan bellen ze wel. Spreek met je collega’s en werkgever af, dat je van elkaar niet verwacht te reageren op email buiten werktijd. Om klanten te informeren kun je ook een out-of-office bericht aan te zetten. Zet hier wel in wie ze wel kunnen bereiken en hoe ze dat het beste kunnen doen. Misschien helpt het om je smartphone ook uit te zetten. Een pushbericht maakt iedereen nieuwsgierig, maar zodra je kijkt, zit je al snel weer in workmodus.
He, heerlijk, even helemaal niks.

2. Doe alleen jouw eigen taken
Passie en bevlieging is heel belangrijk op je werk, het maakt je werk leuker en makkelijker. Maar het kan ook doorslaan. Het wordt dan bemoeien met alles en overbetrokken zijn. Heel irritant.
Je hebt minder tijd om jouw eigen taken te doen en die moet je dan afraffelen. Doe nu eerst eens jouw eigen taken eerst en voel je daar verantwoordelijk voor. Laat de verantwoordelijkheden van een ander, ook echt bij die ander.
Meedenken mag altijd, maar het overnemen en uitvoeren van andermans taken is echt niet wat je leidinggevende van je verwacht. Blink uit in het super uitvoeren van jouw eigen taken én laat je betrokkenheid zien door ideeën te opperen, vragen te snellen en mee te denken.

3. Doe iets anders na je werk
Geen tv, boek of sport, maar iets totaal anders.
Ik heb de test ook gedaan en ik was geen workaholic, maar neigde er wel naar.
Ik vond de test leuk, kort en duidelijk. En een eye-opener voor mij was dat ik, naast lezen en sporten, geen andere hobby’s meer heb. Sporten is een lichamelijke inspanning, lezen een mentale. Maar even met iets anders bezig zijn, echt ontspannen? Ik denk dat ik weer een creatieve hobby op ga pakken.
Of ga uit eten met je partner. Kleed je mooi aan, zet je telefoon uit en praat met elkaar over van alles en nog wat.

4. Mindfullness
Ja, ook mindfullness helpt bij het verminderen van stress. Misschien zie je jezelf niet als een zweverig persoon, zo zie ik mezelf ook niet. Maar toch kun je hier baat bij hebben.
Denk eens aan: maak een wandeling in stilte, doe ademhalingsoefeningen, probeer eens yoga, zucht eens diep. Nietsdoen kan soms erg goed voor je zijn. Wil je hier meer over lezen, probeer dan het boek “Het nieuwe nietsdoen” van Gerhard Hormann.
Probeer niet gefrustreerd te raken over dingen die je niet kunt veranderen, zoals het weer.

Hierover heb ik laatst een blog geschreven: Grip op je werk – verander wat je kunt veranderen.


5. Kijk eens kritisch naar je werk, het bedrijf en de baan zelf
Is het realistisch wat ze van je vragen? Is dat wat je wil? Ik zeg niet dat je, in deze tijden, je baan moet opzeggen, maar misschien past je baan of het bedrijf waar je werkt niet bij je. Je kunt dan proberen jezelf aan te passen aan je werk, maar dat kost enorm veel energie. Waarom werken aan je zwakke punten, als je moeiteloos kunt uitblinken in je sterke punten? Kies dus werk wat bij je past, bij je levensstijl en bij je sterke punten. Lukt dit niet op je werk, kijk dan of je dit wel in je vrije tijd of als hobby kunt doen. Dit kan je namelijk veel energie geven.

6. Kijk eens kritisch naar jezelf
Waarom werk je zo hard? Geeft het je waardering? Een goed gevoel? Veel geld?
Kun jij je ook op een andere manier jezelf beter voelen? Door minder streng te zijn tegen jezelf.
Of kun je ook met minder geld doen? Er zijn genoeg blog over consuminderen. Wat ik fijn vind aan consuminderen is minder spullen kopen + meer spullen weg doen = meer ruimte en minder spullen onderhouden. Het geeft rust.
Kun je het misschien iets minder perfect doen? Moet het allemaal “super”, “top” en “wow” zijn? Is goed ook goed genoeg? 
Fouten maken mag. En je kunt niet altijd alles perfect doen.

7. Maak een to-do lijst
Elke dag voordat je naar huis gaat, schrijf dan op wat je de volgende dag of volgende week nog moet doen. Plan het liefste de taken al in je agenda (Hoeveel tijd denk je nodig te hebben + extra marge. Wanneer kun je de taak het beste uitvoeren? Wanneer moet het af zijn? Doe het niet op het laatste moment, zorg ook hier voor extra marges).
Dit kan helpen om je werk beter los te laten; je kunt erop vertrouwen dat het goed komt.

8. Praat erover met een collega’s, leidinggevende, vertrouwenspersoon of coach
Het kan soms helpen om er over te praten. Hoe doet een ander dat? Heb je een collega die zijn/haar werk goed kan loslaten, vraag dan hoe hij/zij dat doet. Geef aan bij je leidinggevende dat je minder bezig wilt zijn met werk in je vrije tijd en dat je graag tips wilt. Kun je niet bij je collega of leidinggevende terecht, of ben je bang dat dit consequenties heeft voor je baan, dan kun je wellicht bij een vertrouwenspersoon terecht. Dit kan ook een goede vriend of familielid zijn die niet werkt waar jij werkt. Natuurlijk kun je ook altijd praten met een professional, zoals een coach. Een coach denkt met je mee en is er voor jou.

9. Schrijf het van je af
Je gedachten op papier zetten kan verhelderend werken. Je komt tot inzichten zodra je even de tijd neemt om de boel te overzien, te analyseren en op te schrijven. Je denkt daarna helderder en kunt het beter los laten.

10. Zorg dat je werk overdraagbaar is
Stel je voor dat je langdurig ziek wordt, dit hopen we natuurlijk niet, maar dan moet toch ook echt gezocht worden naar vervanging. Net als jij ooit begon, zal diegene ingewerkt worden en uiteindelijk het werk zelfstandig gaan doen. Misschien anders dan jij, maar het werk zal gebeuren.
Laat de met een gerust hart af en toe de boel de boel. Zorg dat je werk overdraagbaar is (schrijf uit wat je doet en hoe je dat doet) en je werkplek opgeruimd, zodat anderen je werk kunnen overnemen, mocht dit ooit nodig zijn. Het zal dan makkelijker zijn om op vakantie te gaan.

Succes!
Lonneke, New-Label

 

Geen reactie's

Post a Comment