New-Label | De kwaliteit van het onderwijs
21585
post-template-default,single,single-post,postid-21585,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

De kwaliteit van het onderwijs

Komende donderdag mag ik een presentatie geven aan medewerkers van een onderwijsinstelling.
Daar is een project gestart voor archieforganisatie en werkplekorganisatie.
Ik zat te mijmeren wat ik daar het beste kon gaan zeggen, zodat ik ze kan enthousiastmeren, motiveren en overtuigen van het nut van het project.
Het is niet zo dat de kwaliteit van het onderwijs zo slecht is. Dat kan ik mij niet voorstellen.
Ik zie veel enthousiaste en gepassioneerde docenten om mij heen.
En de studenten, met de langstudeerboete hijgend in hun nek, lijken harder te werken dan ooit te voren.

Maar er borrelt is, wat gaat er nu fout? Gaat er werkelijk iets fout? Ja. Waarom is er geen eenduidigheid in het onderwijs, waarom is de kwaliteit er niet continu? Waarom krijg je bij de een beter les als van een ander.
Ten eerste denk ik dat het grootste probleem in het onderwijs is: de mens. Iedereen leert anders, iedereen doceert anders. Elke dag is anders. We hebben invloeden van buiten af die onze stemming bepaald en daarmee onze kwaliteit van die dag bepaald. Gelukkig zijn we geen robots, maar daardoor zitten er altijd beweging in onze kwaliteit van ons onderwijs. Ik zie ook geen oplossing voor dit probleem.
Wat ik wel zie, is dat als mensen niet goed functioneren, er lang gewacht wordt met ingrijpen.
Daarnaast zie ik ook dat medewerkers in het onderwijs (niet alleen docenten) constant het wiel opnieuw aan het uitzoeken zijn. Bijvoorbeeld: als een docent ziek wordt en dus geen tijd heeft om zijn/haar lessen over te dragen, moet de vervanger zelf dingen bedenken. Dit komt niet tengoede van de kwaliteit. Alles overdraagbaar maken is hierbij het motto. Maar dit vraagt veel van de medewerkers en het management, want het is anders denken, voorruit denken. Het is niet meer werk, maar anders werken.
Een goed werkend documentmanagement systeem is hiervan een onderdeel, net als duidelijke richtlijnen voor een archief (zowel hardcopy als digitaal).
De selectielijst van de HBO raad is een stap in de juiste richting. Op dit lijst staat wat er in het HBO bewaart moet gaan worden.
En laat dat nou een onderdeel zijn van mijn project: het implementeren ervan.
Ik heb er zin, ik hoop de medewerkers ook.
Ik hoop ze te overtuigen met alle voordelen!

Geen reactie's

Post a Comment