New-Label | 10 tips voor meer energie door goede en voldoende slaap
21568
post-template-default,single,single-post,postid-21568,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

10 tips voor meer energie door goede en voldoende slaap



Vandaag (13 maart 2015) is het de dag van de Slaap.

De slogan van 2015 is: ‘When Sleep is Sound, Health and Happiness Abound’.Zoiets in de trant van: als je goed slaapt, ben je gezonder en gelukkiger.En daar ben ik het helemaal mee eens.

Slaapcyclus
Ik heb een aantal jaar geleden mij niet topfit gevoeld. Ik heb toen allerlei onderzoeken gehad. Waaronder ook een slaaponderzoek in Heeze. Daar vertelde de onderzoeker mij dat iedereen heeft een eigen slaapcyclus. Deze duurt bij de ene persoon een uur voordat de cyclus rond is en bij de ander 2 uur en alles er tussenin.

De slaapcyclus is bij iedereen ongeveer gelijk: eerst val je in een lichte slaap, dan in een diepere slaap en dan in een diepe slaap. Hier ‘zit’ je even in en dan kom je in de REM-slaap, de periode waarin je droomt. Nadat de REM-slaap is geweest, begint de cyclus weer opnieuw en ga je weer in een steeds diepere slaap tot je weer in een diepe slaap bent. Meestal kom je de eerste twee cyclussen van de slaap in een diepe slaap, daarna niet meer, maar wordt de REM-slaap langer. Op een gegeven moment wordt je wakker, door bijvoorbeeld de wekker of om je uitgerust bent.
Waarom slapen we?
Het lichaam en de hersenen moeten tot rust komen van een dag. We slapen 1/3 van ons hele leven.
En ook sommige dieren slapen. Tijdens de slaap worden stoffen in ons lichaam opnieuw aangevuld. Verder wordt er informatie verwerkt, we slaan informatie op in ons geheugen.
Gevolgen van niet goed slapen
Te weinig slapen wordt ook wel slaapdeprivatie genoemd en heeft veel gevolgen als dit lang aanhoudt.
Uit onderzoek is gebleken dat de meest voorkomende effecten zijn:
  • Gevoel van vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Geirriteerdheid
  • Mensen voelen zich depressiever
  • Minder energie
  • Minder vrolijk en vriendelijk
  • Soms kan langdurig slaaptekort leiden tot hallucinaties.

In Katja’s bodyscan gaat Katja Schuurman 50 uur zonder slaap en doet allerlei testen. Zo doet ze een test met autorijden. De eerste test drinkt ze 3 alcoholische drankjes en gaat dan (onder begeleiding) auto rijden. Ze zwenkt meer uit dan als ze nuchter is. In de tweede test heeft ze een nacht niet geslapen en kan dan rijden. Ze zwenkt dan enorm uit. Ze kan haar ogen bijna niet openhouden.

Vandaag was ook in het nieuws dat automobilisten vaak slaperig achter het stuur zitten. Mensen voelen zich erg moe, maar gaan toch rijden. Ze drinken dan koffie, zetten het raampje open voor frisse lucht en de muziek harder zetten zijn enkele trucs om wakker te blijven. Maar uit onderzoek blijkt toch dat dit erg onverantwoord is. Zeker als je de test met Katja hebt gezien.
Ik had zelf veel last van oververmoeidheid, geheugenproblemen en gebrek aan energie.
Door het slaap onderzoek ben ik erachter gekomen dat ik chronisch te weinig sliep. Genoeg voor de gemiddelde mens, te weinig voor mij. Voldoende slaap is dus voor mij belangrijk en ik heb meer uren per nacht nodig dan ik dacht!
Powernap
Soms kan een powernap van ongeveer 10minuten helpen. Maar belangrijker is om voldoende tijdens de nacht te slapen.
“Chronisch slaaptekort compenseer je niet met een powernap. Wie stelselmatig te laat naar bed gaat, mist de diepste slaap waarin je het beste uitrust” – Neuroloog en somnoloog Hans Hamburger
Een bekende manier om te powernappen is de sleutelmethode.
Kwalitatief goed en voldoende slapen
Het is dus belangrijk voor heel veel dingen om goed te slapen.
Als je meer energie hebt, zorg je beter voor jezelf, ben je beter voor de mensen op je heen, kun je je werk beter doen.
Je kunt meer hebben, als je voldoende slaap hebt maar ook kwalitatief goed hebt geslapen.
Hier zijn 10 tips voor betere en voldoende slaap:
  1. Zorg voor een goede slaapomgeving.
    • Goed bed, matras en hoofdkussen
    • Schone lakens (minimaal 1 keer per week verschonen)
    • Schone pyjama(minimaal 1 keer per week wassen)
    • Regelmatig ventileren en frisse lucht in de slaapkamer
    • Niet te koud en niet te warm
    • Verduistering raambekleding
    • Gebruik oordoppen bij veel rumoer.
    • Gebruik een slaapmasker in een te lichte ruimte. 
    • Zorg voor een opgeruimde slaapkamer. Te veel rommel geeft ruis en onrust. Een slaapkamer is bedoeld om te slapen en te seksen. Dus geen kinderspeelgoed, werk en computers of wasmanden vol was.
  2. Zorg voor een leeg hoofd. Schrijf alle to-do’s, zorgen en gedachten op. Maak een wandeling.
  3. Niet te lang doorgaan met studeren, werken, tv-kijken of computeren. Zorg dat je minimaal een uur van te voren stopt.
  4. Onderzoek hoeveel slaap je werkelijk nodig heb. Wanneer ben je uitgerust? Probeer deze uren ook iedere nacht te halen. Iedereen heeft verschillend aantal uren nodig. Dit kan 5 tot 10 uur zijn. Gemiddeld is dit 7-8 uur. Maar we zijn allemaal uniek.
  5. Zorg voor een consequent dag-nacht-ritme. Dus iedere avond op het zelfde tijdstip naar bed en opstaan, ook in het weekend.
  6. Als je een zittend beroep hebt, zorg dan voor voldoende beweging door te fietsen naar het werk of te gaan sporten. Dit is niet alleen goed voor je gezondheid en je humeur, maar zorgt ervoor dat je makkelijker slaapt.
  7. Neem geen cafeïne, alcohol, drugs of nicotine. Dit zijn oppeppers en zorgen ervoor dat je of niet in slaap valt of kwalitatief slechter slaapt.
  8. Eet niet teveel voordat je gaat slapen. 2 uur voor het slapen gaan alleen iets lichts eten, waar niet teveel koolhydraten en/of suiker in zit. Maar ga ook niet met honger naar bed.
  9. Yoga, mediteer, luister naar een rustgevend muziekje of doe de volgende ademhalingsoefening als je niet in slaap kunt vallen: http://www.elle.nl/health/behandelingen-producten/Het-trucje-waarmee-je-in-een-minuut-in-slaap-valt
  10. Lig je lange tijd wakker? Stop dan met problemen, sta op, ga naar beneden en doe even iets anders en probeer het na 20-30 minuten nog een keer of tot wanneer je slaperig wordt.

Wat doe jij om in slaap te vallen?
En om goed te slapen?
Word je uitgerust wakker? 
Reageer hieronder of laat het mij weten! 

Geen reactie's

Post a Comment